Condities voor succesvol onderzoek

Checklist 1: condities op leerkrachtniveau 

  • grote affiniteit met vraag/eigenaarschap
  • gaat over (leren van) leerlingen/handelen docent
  • gemotiveerd voor onderzoeksmatige werkwijze
  • is ‘leercompetent’
  • beschikt over samenwerkingsvaardigheden
  • heeft vertrouwen in eigen deskundigheid
  • heeft/wil onderzoeksvaardigheden ontwikkelen

 

Checklist 2: condities op schoolniveau 

  • probleem is verbonden aan visie/prioriteit school
  • leidinggevende voldoende werk- en denktijd
    • staat achter werkwijze
    • motiveert en stimuleert
  • voldoende overlegmomenten
  • voldoende onderzoeksondersteuning
  • didactische ondersteuning
  • goede communicatie-infrastructuur


Checklist 3: condities op projectniveau  

(Samenwerking tussen LIO’s en leerkrachten, PA en basisscholen) 

  • wederzijds vertrouwen, respect
  • start kleinschalig
  • projectleider/coördinator ondersteunt
  • werk planmatig
  • sluit aan bij timing en tempo lio’s
  • heldere ondersteuning vanuit opleiding
  • zittende leerkracht is mede-eigenaar:  borging